4- آثار اخروى بد حجابى
ط. نکویی ریزی
قرآن کریم مىفرماید: »و ان لیس للانسان الا ما سعى و انّ سعیه سوف یرى«(65) و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست و )نتیجه( کوشش او به زودى دیده خواهد شد. سعى به معناى جدیت در کار است، هر کس بهرهاش بواسطه سعى اوست و نیز بهره سعى کسى را هم به دیگرى نمىدهند، همانطور که ضرر کسى را به دیگرى نمىدهند، چنانچه هر کس طعام خورد، خودش سیر مىشود نه غیر او.
در مورد آخرت هم همینطور است بعضى را شیطان فریب مىدهد. آنان به جاى آن که در تهیه توشه قیامت کوشش کنند و از عذاب قیامت بترسند، به غفلت مىگذرانند و ایمان خود راتباه مىکنند در حالى که به تکرار، آیات حجاب را خواندهاند یا حدیث معراج را شنیدهاند. شیطان که دشمن قسم خوردهى ما انسانهاست، همواره درصدد فریبکارى و ضربه زدن به ماست. او در پى زمینههایى مىگردد که بهتر بتواند انسان را فریب دهد، شکى نیست که بدحجابى زنان از بهترین دامها و وسائل وسوسه شیطان و فریبکارى اوست، که زن را از بهشت برین به جهنم مىکشاند.
از جمله آثار بدحجابى زنان کیفر آخرتى است، زیرا حجاب ناقص یا آشکار کردن مو، آرایشها و زینتها در نزد نامحرم و جلوهگرى با لباسهاى نازک، تنگ، با مدلهاى مخصوص و رنگهاى مهیج از جمله گناهانى است که بر آن وعده عذاب داده شده است. چه اینکه بدحجابى نمونه بارزى از گناهان جنسى است که به بسیارى از گناهان دیگر دامن مىزند.
نمونههائى از عذاب اخروى زنان بدحجاب عبارت است از:
1 - آتش دوزخ
پیامبر اکرم )ص( در گفتارى زنانى را که زینت خود را براى نامحرمان آشکار سازند، سزاوار آتش دوزخ مىشمارد:
» نهى النّبى ان تتزیّن المرأة لغیر زوجها، فان فعلت کان حقاً على اللّه ان یحرقها«(66).
پیامبر اکرم )ص( نهى کرد زن را از اینکه خود را براى غیر شوهرش آرایش نماید. اگر چنین کند، بر خداوند سزاوار است که او را در آتش بسوزاند.
2 - آویزان شدن بر مو
پیامبراکرم )ص( در مورد آنچه در لیلة المعراج مشاهده کرده بود، مىفرماید:
»و رأیت امرأة معلقه بشعرهایغلى دماغ رأسها«
زنى را دیدم که به موهاى سرش آویزان بود و مغز سر او به جوش و غلیان در آمده بود. سپس در توضیح رفتارى که این پیامد را به همراه داشته، فرمودند:
» اما المعلقة بشعرها فانها کانت لا تغطى شعرها من الرجال(67)»
اما آن زنى که به موهاى سرش آویزان بود، زنى است که موهاى خود را از مردان نمىپوشاند .
3 - چیدن گوشت بدن خود
از عقوبتهاى اخروى دیگر زنان بدحجاب در قیامت چیدن گوشت بدن آنان توسط ایشان است که در روایت پیشین به آن اشاره شده است:
»و رأیت امرأة تقطع لحم جسدها من مقدمها و مؤخرها بالمقاریض من النار...«
زنى را دیدم که گوشت بدن خود را از جلو و از عقب باقیچىهائى از آتش مىچید.
»و اما التى کانت تقرض لحمها بالمقاریض فانها کانت تعرض نفسها على الرجال«
و اما آن زنى که گوشت بدن خود را به قیچى هائى از آتش مىچید، آن زنى بود که در دنیا خود را در معرض تماشاى نامحرمان و در اختیار آنها مىگذاشت(68).
4 - خوردن گوشت بدن خود
در بخش دیگرى از روایت پیشین آمده است:
»و رأیت امرأة تأکل لحم جسدها و النار توقد من تحتها«
زنى را دیدم که گوشت بدن خود را مىخورد و آتش از زیرش افروخته مىشد.
» واما التى تأکل لحم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس«(69).
و اما آن زنى که گوشت بدن خود را مىخورد آن زنى است که بدن خود را براى مردم زینت مىکند.