- آثار اجتماعى بد حجابی
ط. نکویی ریزی
الف( زمینهسازى براى نگاه آلوده
بدحجابى زن در جامعه آتش هوس را در اندرون مرد مىافروزد، مردان کم اراده و سست عقیده را به چشم چرانى وامىدارد، زنان بد حجاب بالباس و شکل و شمایل ظاهرى خود هر جوانى را وسوسه مىکنند، مگر اینکه مردان به آیات قرآن عمل کرده و چشمهاى خود را از نگاه به نامحرم فرو گیرند.
قرآن کریم مىفرماید: »قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم«(50) به مؤمنان بگو چشمهاى خود را از نگاه به نامحرمان فرو گیرند. چشم چرانى بیمارى مهلک و خانمان براندازى است که مقدمه ورود در بسیارى از گناهان است در اثر چشمچرانى، بعضى از مردان با انواع حیله و فریبها، دوشیزگان معصوم و ساده لوح را فریب مىدهند و سرمایه عفت و آبروى شان را بر باد مىدهند و به وادى فساد و بدبختى رهسپارشان مىسازند.(51)
چشم چرانى در سخنان معصومین )ع( تیرى زهرآلود از تیرهاى شیطان معرفى شده است که بدحجابى زنان مقدمه آن محسوب مىشود.
عن الصادق )ع( »النظر سهم من سهام ابلیس مسموم و کم من نظرةٍ اورثت حسرةً طویله«(52)
نگاه تیرى از تیرهاى زهرآگین شیطان است، چه بسا یک نگاه که حسرت طولانى در پى دارد.
پیامبر اکرم )ص( مىفرماید: »و من ملأعینیه من امرأة حراماً حشاهمااللّه یوم القیمة بمسامیر من نار و حشاهما ناراً حتى یقضى بین الناس لم یومر به الى النار(53)»
» هر کس از حرام چشمش را پر سازد روز قیامت دو میخ آهنین در چشم او فرو مىکنند و آتش آنها را بر خواهد گرفت تا به حساب مردمان رسیدگى شود آنگاه او را نیز به آتش افکنند.«
روشن است که بدحجابى زنان مهمترین عامل زمینهساز این رفتار ناپسند در جوانان به شمار مىرود.
ب( سلب آرامش جوانان
زندگى مادى و معنوى و تکامل انسان بستگى به شرایط و عوامل مختلفى دارد که مهمترین آنها سلامتى جسمى و روحى است، بشر باتوجه به اهمیّتى که براى سلامتى خود قائل است، همواره در جهت حفظ و تأمین سلامت خود کوشیده و با ایجاد مراکز علمى پژوهشى و ساخت واکسنهاى پیشگیرى کننده و داروهاى مختلف براى سلامتى خویش، نهایت سعى و تلاش را انجام داده و مىدهد.
انسان موجودى است نسبتاً ضعیف و تأثیرپذیر، چنانکه جسم او بیمار شود روح تأثیرپذیرفته بیمار مىگردد و حالت طبیعى و اعتدال خود را از دست مىدهد(54). بنابراین تنهاپیشگیرى از بیمارىهاى جسمى نمىتواند سلامتى کامل انسان را تضمین نماید، بلکه جامعه باید از هر چیزى که سلامت و سعادت انسان را تهدید مىکند به دور باشد تا انسان با آرامش در آن زندگى کند و رشد و تعالى یابد.
متأسفانه بدحجابى زنان در جامعه سبب بیمارىهاى روحى و روانى جوانان مىگردد، غریزه شهوت را از مسیر خود منحرف مىسازد و سبب طغیان بىرویه آن مىگردد. یک خانم بد حجاب، خرمن عمر جوانان را در آتش هوس و شهوت مىسوزاند، راحتى و آسایش را از آنان سلب مىکند، عقل و اراده و فکر آنان راتحت الشعاع نیاز همراه با حرص و آز که قناعتپذیر نیست قرار مىدهد، تا حسرت جنسى بر آنان غالب شده و آنها را به تباهى کشاند.
بدحجابى باعث بیدارى قبل از موعد غریزه جنسى مىشود و مسیر زندگى جوان را دستخوش تغییر مىکند و موجب گرفتارى و نابودى او مىگردد در حالى که این غریزه یکى از نعمتهاى الهى براى ادامه حیات و بقاء نسل و ایجاد جوشش و انگیزه و عشق و تشکیل خانواده بوده و در اصل براى حیات و آرامش بشر قرار داده شده است.
ج( زمینهسازى رخدادهاى مخاطرهآمیز
بدحجابى سبب افزایش جنایت و حادثه آفرینى در جامعه مىشود. بىتردید سرچشمه بسیارى از حوادث مرگبار، درگیرىها و نزاعهاى فردى و خانوادگى، قتل و جنایات، از بدحجابى و خودنمایى زنان آغاز مىگردد. وقتى در کوچه و خیابان یا در مجلس مهمانى و عروسى مختلط و همنشینى زنان با مردان نگاه مردان به زنى بى حجاب یا بدحجاب افتاد، سر و صورت آرایش کرده زن جوان از یک سو و ادا و اطوارها و راه رفتن و سخن گفتن آن چنانى از سوى دیگر، نگاه مرد را تندتر و طولانىتر مىنماید، در نتیجه همین نگاههاى به ظاهر ساده موجب حوادث مرگبار، تصادفات، زد و خوردها و جنایات بى شمار مىگردد.(55) پیامبر اکرم)ص( فرمود:
»... من جالس النساء فلابد له من الزنا و لابد للزانى من النار«، سرانجام کسى که همنشینى و اختلاط با زنان کند، زنا مىباشد و سرانجام زناکار آتش جهنم است.(56)
د( تنزل بهرهورى در فعالیتهاى اجتماعى
بدحجابى زن در اجتماع از سویى نیروى کارآیى مردان را دچار توقف و رکود مىسازد و از سوى دیگر مانع از پرداختن جدى خود زن به کار و فعالیت اجتماعى مىشود.
زنى که در محل کار فکر و ذهنش مشغول خودآرایى و خودنمایى است، تمرکز فکرى لازم را براى پرداختن جدى به کار نمىیابد، در حالى که لازمه انجام کار و تلاش جدى و پربار حضور قلب و تمرکز حواس است.
زنان بدحجاب، مردانى را که باید با آرامش خاطر سرگرم کار و فعالیت باشند به چشم چرانى وادار مىکنند و هوش و حواس آنان را اندکى هم که شده، از کار معطوف به امور جنسى مىکنند و بدین جهت مقدارى از نیروهاى فعال اجتماع ضایع مىشود و کارهایى هم به طور ناقص انجام مىگیرد.(57)
ه( گسترش تهمت و سوءظن
یکى از آثار بدحجابى سوء ظن افراد جامعه و تهمت زدن به زنان و دختران بدحجاب است. از آن جا که افراد بدحجاب بر خلاف فرهنگ جامعه اسلامى، حجاب اسلامى را رعایت نکرده و با پوشش و ظاهر نامناسب به جامعه وارد مىگردند، ممکن است مورد سوء ظن افراد جامعه واقع شوند، افراد جامعه مىگویند: چنین شخصى که به این راحتى احکام الهى را زیر پا نهاده و از غضب الهى نمىترسد چه بسا خلافهاى دیگرى را انجام دهد.
اسلام از حقوق زنان با حجاب و با ایمان دفاع مىکند و در سوره نور مىفرماید:
»ان الذین یرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنیا و الاخره و لهم عذاب عظیم«(58)
زنان پاکدامن و دور از هر آلودگى و با ایمان را مورد تهمت قرار ندهید و اگر کسى چنین کند در دنیا و آخرت لعنت شده و عذاب بزرگى براى آن هاست.
امیرالمؤمنین على علیهالسلام در ضمن گفتارى به فرزندش امام حسین علیهالسلام مىفرماید:
»واکفف علیهن من ابصارهن بحجابک ایاهن فان شدة الحجاب ابقى علیهن«
از طریق حجاب و پوشش بانوان، آنها را بپوشان، چرا که رعایت حجاب به طور جدى و محکم زنان را به طور سالمتر و پاکتر حفظ خواهد کرد(59).
روشن است که یکى از موارد حفاظت از بانوان، حفاظت از آنان در برابر سیل شایعات و تهمتهاى نارو است.
3 - آثار خانوادگى بد حجابی
ط. نکویی ریزی
الف - بى علاقگى به ازدواج
در جامعهاى که بى بند وبارى در پوشش و به تبع آن بى بند و بارى جنسى رواج دارد، بسیارى از لذتهاى جنسى که عامل گرایش به ازدواج است به راحتى در دسترس افراد قرار مىگیرد، و این امر از میزان علاقه و گرایش به ازدواج در افراد مىکاهد.
بعضى از لذتهاى جسمى، سمعى، بصرى و احیاناً لمسى که باید در » نهان خانه زناشویى« با انتظار و زحمت به دست آید، بى حجابى و بدحجابى، آن را آسان، رایگان و همه جائى مىسازد و از اهمیت ازدواج و شوق زناشوئى مىکاهد(61).
استاد شهید مرتضى مطهرى در این زمینه چنین مىنگارد: »... علت اینکه جوانان امروز از ازدواج گریزانند و هر وقت به آنان پیشنهاد مىشود، جواب مىدهند، که حالا زود است، ما هنوز بچهایم، و یا به عناوین دیگر از زیر بار آن شانه خالى مىکنند همین است؛ حال آنکه در قدیم یکى از شیرینترین آرزوهاى جوانان ازدواج بود. جوانان پیش از آن که به برکت دنیاى اروپا کالاى زن این همه ارزان و فراوان گردد »شب زفاف را کم از تخت پادشاهى« نمىدانستند. ازدواج در قدیم پس از یک دوران انتظار و آرزومندى انجام مىگرفت و به همین دلیل زوجین یکدیگر را عامل نیک بختى و سعادت خود مىدانستند، ولى امروز به دلیل کامجوئىهاى نامشروع در سطحى وسیع دلیلى بر آن اشتیاقها وجود ندارد(62).
ب( افزایش میزان طلاق
بى بند و بارى در پوشش و حجاب، موجب تحریک است و تحریک بنیاد خانواده را متلاشى مىکند. غریزه جنسى یکى از علل مهم ازدواج و بوجود آمدن خانواده است، اما پس از ازدواج هر چه زمان مىگذرد نقش غریزه جنسى در حفظ و دوام خانواده کمتر مىشود و به جاى آن نقش عشق، تفاهم و وفادارى در بقاى خانواده بیشتر مىشود، بدحجابى آفت زندگى خانوادگى است. در حالى که نه تنها در اسلام بلکه در همه مرامهاى اجتماعى جهان این نتیجه حاصل شده است که خانواده باید محفوظ بماند، زن و مرد باید دلبسته و وفادار یکدیگر باشند، تا آشیانه دلپذیرى براى فرزندان خویش بنا کنند و با تربیت آنها، آینده جامعه خویش را ترسیم کنند، زنان بدحجاب تمامى همت خود را مصروف خودنمائى در خارج از منزل مىکنند و این باعث مىشود تا ذوق و شوقى براى آراستگى در برابر همسر نداشته باشند، و از سوى دیگر بد حجابى دیگران، زمینه را براى دلبستگى مرد به همسر، نامساعد مىکند.
در جامعهاى که بد حجابى بر آن حاکم است، هر زن و مردى همواره در حال مقایسه کردن است، مقایسه آن چه دارد با آن چه ندارد، این مقایسه آتش هوس را در زن و شوهر دامن مىزند، زنى که سالها در کنار شوهر خود زندگى کرده و بامشکلات زندگى جنگیده و در غم و شادى او شریک بوده است، اندک اندک بهار چهرهاش شکفتگى خود را از دست مىدهد و روى در خزان مىگذارد، در چنین حالى که سخت محتاج عشق و مهربانى و وفادارى همسر خویش است، ناگهان زن جوانترى با بدحجابى خود و پوشش نامناسب خود به همسر او فرصت مقایسهاى مىدهد و این مقدمهاى مىشود براى ویرانى اساس خانواده و بر باد رفتن امید زنى که جوانى خود را از دست داده است.
همه زنان بدحجاب جوان باید بدانند که هیچ جوانى نیست که به میان سالى و پیرى نرسد، اگر امروز آنان جوان و با طراوتند، در فرداى بى طراوتى آنان بازهم جوانانى هستند که بتوانند براى فرداى خانواده آنان همان خطرى را ایجاد کنند که خود آنان امروز براى خانوادهها ایجاد مىکنند(63).
آمارهاى قطعى و مستند نشان مىدهد که با افزایش بى حجابى و بدحجابى در جهان، طلاق و از هم گسیختگى زندگى زناشوئى در دنیا به طور مداوم بالا رفته است. چرا که » هر آنچه دیده بیند، دل کند یاد« و هر چه »دل« در اینجا یعنى هوسهاى سرکش بخواهد، به هر قیمتى باشد به دنبال آن مىرود و به این ترتیب هرروز دل به دلبرى مىبندد و با دیگرى وداع مىگوید(64).
به این ترتیب یکى از علل افزایش طلاق در جامعه بدحجابى زنان در جامعه مىباشد، در حالى که لازمه زندگى مشترک، مهرورزى، محبت، قبول یکدیگر با تمام خصوصیات، قبول مسئولیت و گذشت است، مردى که از تربیت معنوى و تقواى دینى برخوردار نیست، طبعاً هوس خود را به زندگى مشترک ترجیح مىدهد. در مقابل حجاب اسلامى و تقواى زن و شوهر سبب استحکام بنیان خانواده مىگردد.
4- آثار اخروى بد حجابى
ط. نکویی ریزی
قرآن کریم مىفرماید: »و ان لیس للانسان الا ما سعى و انّ سعیه سوف یرى«(65) و اینکه براى انسان جز حاصل تلاش او نیست و )نتیجه( کوشش او به زودى دیده خواهد شد. سعى به معناى جدیت در کار است، هر کس بهرهاش بواسطه سعى اوست و نیز بهره سعى کسى را هم به دیگرى نمىدهند، همانطور که ضرر کسى را به دیگرى نمىدهند، چنانچه هر کس طعام خورد، خودش سیر مىشود نه غیر او.
در مورد آخرت هم همینطور است بعضى را شیطان فریب مىدهد. آنان به جاى آن که در تهیه توشه قیامت کوشش کنند و از عذاب قیامت بترسند، به غفلت مىگذرانند و ایمان خود راتباه مىکنند در حالى که به تکرار، آیات حجاب را خواندهاند یا حدیث معراج را شنیدهاند. شیطان که دشمن قسم خوردهى ما انسانهاست، همواره درصدد فریبکارى و ضربه زدن به ماست. او در پى زمینههایى مىگردد که بهتر بتواند انسان را فریب دهد، شکى نیست که بدحجابى زنان از بهترین دامها و وسائل وسوسه شیطان و فریبکارى اوست، که زن را از بهشت برین به جهنم مىکشاند.
از جمله آثار بدحجابى زنان کیفر آخرتى است، زیرا حجاب ناقص یا آشکار کردن مو، آرایشها و زینتها در نزد نامحرم و جلوهگرى با لباسهاى نازک، تنگ، با مدلهاى مخصوص و رنگهاى مهیج از جمله گناهانى است که بر آن وعده عذاب داده شده است. چه اینکه بدحجابى نمونه بارزى از گناهان جنسى است که به بسیارى از گناهان دیگر دامن مىزند.
نمونههائى از عذاب اخروى زنان بدحجاب عبارت است از:
1 - آتش دوزخ
پیامبر اکرم )ص( در گفتارى زنانى را که زینت خود را براى نامحرمان آشکار سازند، سزاوار آتش دوزخ مىشمارد:
» نهى النّبى ان تتزیّن المرأة لغیر زوجها، فان فعلت کان حقاً على اللّه ان یحرقها«(66).
پیامبر اکرم )ص( نهى کرد زن را از اینکه خود را براى غیر شوهرش آرایش نماید. اگر چنین کند، بر خداوند سزاوار است که او را در آتش بسوزاند.
2 - آویزان شدن بر مو
پیامبراکرم )ص( در مورد آنچه در لیلة المعراج مشاهده کرده بود، مىفرماید:
»و رأیت امرأة معلقه بشعرهایغلى دماغ رأسها«
زنى را دیدم که به موهاى سرش آویزان بود و مغز سر او به جوش و غلیان در آمده بود. سپس در توضیح رفتارى که این پیامد را به همراه داشته، فرمودند:
» اما المعلقة بشعرها فانها کانت لا تغطى شعرها من الرجال(67)»
اما آن زنى که به موهاى سرش آویزان بود، زنى است که موهاى خود را از مردان نمىپوشاند .
3 - چیدن گوشت بدن خود
از عقوبتهاى اخروى دیگر زنان بدحجاب در قیامت چیدن گوشت بدن آنان توسط ایشان است که در روایت پیشین به آن اشاره شده است:
»و رأیت امرأة تقطع لحم جسدها من مقدمها و مؤخرها بالمقاریض من النار...«
زنى را دیدم که گوشت بدن خود را از جلو و از عقب باقیچىهائى از آتش مىچید.
»و اما التى کانت تقرض لحمها بالمقاریض فانها کانت تعرض نفسها على الرجال«
و اما آن زنى که گوشت بدن خود را به قیچى هائى از آتش مىچید، آن زنى بود که در دنیا خود را در معرض تماشاى نامحرمان و در اختیار آنها مىگذاشت(68).
4 - خوردن گوشت بدن خود
در بخش دیگرى از روایت پیشین آمده است:
»و رأیت امرأة تأکل لحم جسدها و النار توقد من تحتها«
زنى را دیدم که گوشت بدن خود را مىخورد و آتش از زیرش افروخته مىشد.
» واما التى تأکل لحم جسدها فانها کانت تزین بدنها للناس«(69).
و اما آن زنى که گوشت بدن خود را مىخورد آن زنى است که بدن خود را براى مردم زینت مىکند.